Tuesday, July 11, 2006

GENG2 HOSPITAL

Pada sebulan yang lepas saya menerima kunjungan seorang sahabat yang bekerja di sebuah hospital kerajaan. Dia membawa kedua ibubapanya yang nak buat spek baru.

Saya terfikir kenapa kawan saya bawak mak ayah dia ke kedai saya? Adakah dia nak dapat harga murah? Atau nak dapatkan pemeriksaan mata dari saya? Atau nak tolong kawan yang baru bukak kedai spek?

Apa2pun niat kawan saya, saya menerimanya dengan hati yang terbuka... :)

Sambil2 mak dia pilih frame yang sesuai dan diperhati oleh ayah dia (ayah dia pilih frame yang dibeli dari kedai lain), tiba2 saya terfikir dan saya dapat rasakan yang kawan saya datang kerana ingin mendapatkan harga yang special dari saya... Maklumlah, pada minggu sebelumnya, kawan saya ini datang melawat kedai dan dengan tak sengaja dia buat cermin mata baru untuk dirinya. Saya pun tak sangka dia akan buat spek baru kerana pada waktu itu kami berdua hanya berborak2 kosong.

Selesai mak kawan saya pilih frame, saya bagitahu kawan saya, pergilah cek mata mak kat dalam, lepas tu cek mata ayah pulak tapi kawan saya diam saja. Nampak gaya macam saya kena cek mata parents dia. Mungkin dia tak nak tanggung risiko kalu parents dia tak sedap pakai spek tu nanti. Maklumlaa... bukan kedai sendiri.

Cek punya cek mata parents kawan saya, dapat disimpulkan rupa2nya ayahnya dah pakai power reading yang lebih untuk 9 bulan dan power reading ibunya pun dah naik. Tengok punya tengok, spek mak dia yang lama senget bangat tapi nak buat macam mana dah beli kenalah pakai jugak. Spek lama ayah dia pulak coating dah rosak walaupun tak sampai setahun pakai.

Selidik punya selidik saya pun recommend kedua2nya cermin yang diperbuat dari France yang bersesuaian dengan frame yang dipakai masing2...

2 minggu selepas itu mereka pun datang kembali ke kedai untuk ambik spek yang dah ditempah. Apa yang paling memuaskan hati saya ialah apabila kedua2 ibubapa kawan saya berkata,'Haa... ni lah baru puas' dan 'Ok, sedap'.

Kepada sahabat saya ini, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada dia kerana memberi peluang kepada saya meningkatkan skill saya dalam pemeriksaan mata disamping meningkatkan sale kedai. Dengan kata lain, dia antara orang terawal memberi sokongan kepada kedai saya walaupun kami tidak serapat mana.

2 minggu lepas, kakaknya pula datang buat spek dengan saya :)


4 comments:

Sofe said...

kesimpulannya: ahli keluarga kawan anda semuanya rabun, minta maaf sbb buat lawak tak brapa cerdik kat sini, saje nak say hi dan nak bagitau saya selalu baca blog ni: blog yg bagus

damia said...

hehehe...cik sofi saya mintak maaf baru bukak blog awak...agak bz untuk tengok semua comment...btw,saya sangat menghargai feedback dari sofi :)

Unknown said...

Salam ,sy berumur 12,mempunyai rabun jauh yang agak tinggi powernya.bolehkah saya memakai kanta sentuh?

damia said...

Salam, Adik Liyana, sorry lambat respon. Adik Liyana tunggu besar sikit ya baru pakai contact lens. Nanti jumpa aunty ok. ;)