Wednesday, December 12, 2007

AMBLYOPIA

Ramai di kalangan kita tidak memahami atau mengetahui apakah itu amblyopia. Tidak mengapalah ya kerana tanpa segan silu saya rasa bertanggungjawap untuk menerangkan kepada anda apakah itu amblyopia.

Amblyopia juga dikenali sebagai mata malas. Tentu anda tertanya bagaimana mata itu boleh menjadi malas? Banyak faktor boleh menyumbangkan kepada mata menjadi malas (saya akan terangkan pada entry akan datang).

Dalam keadaan normal, perkembangan kedua2 mata berlaku secara sempurna. Tetapi, jika berlaku gangguan pada salah satu mata, perkembangannya akan terganggu dan menyebabkan hanya satu mata sahaja berfungsi secara normal. Lama-kelamaan mata yang tidak digunakan itu akan menjadi malas. Maka, dengan ini ia akan digelar amblyopia atau mata malas.

2 comments:

padmakristi said...

Halo Damia,

Salam kenal. Saya tertarik dengan artikel anda tentang amblyopia, karena keponakan saya menderita "mata malas" ini.
Saya ingin bertanya:
1. Apakah faktor penyebab penyakit ini?
2. Hal-hal apa saja yang bisa membantu meringankan penderitaannya sebelum yang bersangkutan dewasa. Karena hanya setelah dewasa baru dapat di laser?

Terima kasih atas perhatiannya

damia said...

Helo padmakristi,

Salam kenal juga sama kamu ya.
Terima Kasih kerana sudi membaca blog saya.
Soalan padmakristi akan saya jawap pada entri esok hari ya.
Jangan lupa baca ya.

Terima kasih sekali lagi.