Tuesday, May 02, 2006

SEBULAN MASIH RASA PENING

"MENGAPA PAKAI SPEC LEBIH SEBULAN MASIH RASA PENING & TAK SELESA?"


"MENGAPA? MENGAPA?!!"

Adoi!! Mesti rasa sakit hati & geram bila tempah satu barang mahal tapi hasil tak setimpal...

Tak kiralah spec ke, kereta ke, rumah ke, or even makanan tak sedap pun kita complain...

Apakah kita cerewet? Or diorang (pekedai) nak duit lebih? Apa kita ni cop pitis? Macam2 lagi lah kemusykilan bermain dalam minda kita.

Hmm... Bawa bertenang, relax dan tarik nafas dalam2...

Tak pakai spec pening. Pakai spec lagi pening. Macam mana tu?

Selalunya kes sebegini terjadi kepada pemakai spec multifokal (MF). Rasa pening, mual dan sampai rasa nak pitam. Kenapa fenomenanya sampai macam tu?


Dalam entri pertama, saya menjelaskan bahawa pemakaian spek MF adalah seolah2 seperti memakai 3 spec dalam 1 masa. Pelik tapi benar. Ini kerana fokus bagi kanta MF adalah pelbagai, dan disebabkan itulah kita dapat melihat pada jarak yang pelbagai. Dan disebabkan itulah juga kita merasa bumi menjadi senget, tengok kereta tak kemek pun jadi kemek dan macam2 lagi. Betul tak?

Kenapa? Tak percaya? Mari baca lagi...

Pada cermin MF, ada 3 fokal utama iaitu titik fokal jauh, pertengahan dan dekat.


Selalunya, kedudukan titik fokal jauh mesti berada pada kedudukan yang betul. Kat mane tu? Pada pupil mata iaitu anak mata hitam kita (fokal jauh bertujuan memberikan fokus jauh yang terbaik). Bila kedudukan fokal jauh tak kena, mulalah kita rasa tak selesa, kabur, pening dan sewaktu dengannya.

Faktor2 penyebab mengapa MF tidak selesa dipakai:

1. Kecuaian dalam pemotongan cermin MF

a. Potong tak centre dan senget, bahagian kanan jadi kiri, bahagian kiri jadi kanan, bahagian reading tidak berada di tempat sepatutnya (our eyes will converge while reading) dan macam-macam lagi yang bertambah sakit kepala kita.

b. Pihak kedai dah repair. Siap bagi MF baru lagi kat kita. Diorang kata lepas 2-3 hari oklah... Tak pun seminggu... Tak pun sebulan... Depends pada tahap penerimaan individu (adaptation period)... Ish! Sebenarnya, tak perlu terlalu lama untuk sesuaikan dengan mata!

2. Material


Material murah selalunya mengambil masa yang lama untuk sesuai dengan mata.

3. Penyakit Sistemik


Ikut pemikiran kasar kita, penyakit ni macam tak mempengaruhi penglihatan. Tapi jangan tak tahu... mutu visual pesakit kencing manis (serius) akan terjejas sekiranya tahap glukose tinggi. Ini kerana mutu visual bergantung pada tahap glukose pesakit. Masa refraksi (check mata) dilakukan power lain, masa cermin diambil power lain. Begitu juga lain2 penyakit yang berbeza kesannya seperti darah tinggi, jantung etc.

4. Power


Power mata kanan dan kiri terlalu berbeza.
Contoh: Kanan: -1.00DS, Kiri: -5.00DS
Power macam contoh di atas mesti cek betul2 jika tak memang pening!!

Jika kesilapan terjadi, satu mata akan lihat objek besar, satu mata lagi objek kecil.

Banyak sebab lain lagi mengapa MF tidak selesa untuk dipakai tapi apa yang penting refraction (cek power mata) yang dilakukan adalah tepat.


Tapi jika dah berbulan dicuba dan tak selesa jugak, mana boleh!! Tak mungkin sebegitu lama... There must be something wrong somewhere...

...but MOST PROBABLY POWER yang salah !!!


No comments: